Muziekwereld op zijn kop – To sell a band or not so sell a band?

Ongeveer een jaar geleden schreef Sanne Roemen hier op haar weblog al over alternatieve manieren voor bands om het internet succesvol in te zetten. Terecht waarschuwt zij voor de wurgcontracten met de platenmaatschappijken en met de Buma Stemra.

Het Internet heeft de muziekindustrie inderdaad behoorlijk op zijn kop gezet en het lijkt erop dat de platenmaatschappijen hun langste tijd hebben gehad. Gevestigde namen, zoals onlangs Radiohead geven hun muziek weg of laten gebruikers betalen wat ze ervoor over hebben. Kan best zijn dat ze daarmee al snel meer verdienen dan via de platenmaatschappijen, want van de opbrengsten van cd’s komt vrijwel niets bij de artiest terecht. Sommige bands, zoals de metalband Throwdown roepen openlijk op om mee te helpen aan de ondergang van de platenmaatschappijen en de muziek te “stelen” en de band te steunen door naar concerten te komen en merchandising te kopen, zoals t-shirts.

Een ander initatief is We7. Hier kun je ook gratis muziek aanbieden en downloaden. De artiest wordt betaald uit advertentieboodschappen die tijdens de download worden vertoond. Nog een belangrijke ontwikkeling is de Creative Commons muziek. Hierbij wordt muziek gratis beschikbaar gesteld onder vrije licenties. Creative Commons muziek kun je o.a. vinden bij Jamendo.

Bekende bands die al doorgebroken zijn, kunnen marketing en verkoop via hun eigen website doen; voor onbekende artiesten ligt dat anders maar ook voor hen komen er steeds meer mogelijkheden. Een relatief nieuwe mogelijkheid is Sell a Band, een initatief van de Nederlander Pim Betis.

Via Sell a Band kunnen artiesten een CD opnemen als er genoeg mensen zijn gevonden die in ze willen investeren (believers). In totaal moet er $ 50.000,– worden ingezameld en iedereeen kan voor $ 10,– een aandeel kopen. Daarvoor krijgen zij een CD en ook een deel van de opbrengsten van de site. Die inkomsten komen uit advertenties en uit de verkoop van muziek via de site. Alle opbrengsten worden gedeeld tussen SellABand, de “believers” en de artiest. Kortom, een win-win-win situatie, zou je op het eerste gezicht zeggen.

Toch een paar kanttekeningen:

Het is mij niet duidelijk in hoeverre de artiesten zeggenschap hebben over de besteding van het bedrag van $ 50.000,–. Ik zou me kunnen voorstellen dat artiesten liever gebruik maken van eigen kontakten, voor wat betreft opname studio’s, producers, managers of drukkerijen of kiezen voor bijvoorbeeld geen producer of manager. In dat geval zou het bedrag ook een variabel bedrag kunnen zijn, waarbij de artiesten zelf bepalen wat er voor hen nodig is. In de Faq van SellaBand staat weliswaar dat artiesten eigen bedrijven mogen aandragen, maar ook wordt op diverse plaatsen verwezen naar de zogenaamde Title Agreement.

Na nog wat onderzoek heb ik de Title Agreement gevonden en daarin staat het volgende:

SellaBand will solely decide how, but after consulting the Artist, in which recording studio the Recordings will be made. Besides, SellaBand shall solely appoint the sound producer, an A&R manager and other persons which could be involved in the recording process. The Artist shall, only if this is reasonably necessary, repeat each work to be recorded until SellaBand reasonably considers that a Recording has been produced which is a suitable version in all
respects, both artistically and technically sound.

Daar staat dus gewoon dat SellaBand bepaalt wat er gebeurt..

Als ik verder lees in de Title Agreement schrik ik toch wel wat. Daar staat namelijk ook:

During the term of this Agreement the Artist is entitled to perform for promotional purposes for the Believers and others. As long as the Recordings have not been finalized, the Artist is however not entitled to make recordings for radio, television, or film without the prior written approval of SellaBand

Geen radio, tv of flm dus, zonder toestemming van SellaBand.

Hoe zit het met de contracten tussen de artiest en de A&R manager of de producer? Ook hierover wordt ik op de site van SellaBand niet veek wijzer. Wel wordt er gezegd dat wanneer het bedrag gerealiseerd is, er een A&R (artist and repertoire) manager wordt toegewezen maar niet wat hier de bevoegdheden en rol van zijn.

Hoe zit het met de rechten op de muziek. Dit lees ik daarover in de voorwaarden:

  1. All rights related to the CD tracks, including intellectual and industrial property rights like copy- and neighbouring rights and Master rights, shall exclusively be vested in SellaBand, in accordance with the terms and conditions of the Title Agreement. Besides, Recording, Reproduction and Exploitation will take place in accordance with the Title Agreement.
  2. All publishing rights related to the CD tracks shall exclusively be vested in SellaBand, in accordance with the terms and conditions of the Publishing Agreement.

Kortom SellaBand doet mij dan ook nog steeds sterk denken aan een platenmaatschappij. Het is goed dat muzikanten niet meer afhankelijk zijn van de gratie van een platenmaatschappij voor het opnemen van een CD, maar ook SellaBand hanteert een strak keurslijf.

Conclusie:

Onder invloed van internet staat de muziekwereld ondertussen toch wel op zijn kop en beginnende bands en artiesten doen er goed aan om zich vooraf goed te informeren over alle nieuwe mogelijkheden. Daarbij blijft het oppassen met wat er gebeurt met de rechten op de muziek en de vrijheid van de artiest.

15 oktober 2007     Creative Commons, Vrij en Open     Trackback-URL     reageer

11 reakties

  1. 1 Vincent:

    Buma/Stemra heeft het licht gezien he?

    En Last.fm biedt ook leuke mogelijkheden, hoewel het nog leuker was geweest als je daar je muziek als CC kon licenseren zoals bijv. bij Flickr en bij 23 voor foto’s kan.

  2. 2 Catharina:

    Inderdaad, met de Buma lijkt het in ieder geval de goede kant op te gaan 🙂

  3. 3 moqub:

    Hoi Catharina,

    absoluut goede ontwikkelingen in het aanbieden van muziek op een manier dat de artiest verdient en niet de platenmaatschappij. Ik kan dit alleen maar toejuichen. Ik ben nog zo iemand die cd’s koopt en niet download dus voor mij zal het wennen zijn 🙂 En wat vind je een juiste prijs als je de cd van Radiohead download. Je wilt ook niet te weinig geven, maar natuurlijk ook niet te veel.

    Mocht je de docu nog gaan kijken, veel plezier, ik denk dat je hem interessant zal vinden.

    Groet, Moqub

  4. 4 reekje:

    Zelf koop ik zelden of nooit een cd, om meerdere redenen.
    1 ze zijn te duur, 2 je mag nauwelijks iets met de muziek die er opstaat, alleen “enkele copieen voor studie doeleinden” citaat uit die rot copyright wet. ze op je computer zetten, en of op je mp3 speler, of je favoriten bij elkaar op cd, cdtje vor in de auto, meer niet. bah
    3 de meest platen maatschappijen vind ik rotzakken(sorry voor het scheldword)
    Er zijn er enkele die ik beter vind zoals, http://www.magnatune.com , alleen zou ik een kennis moeten vragen daar muziek voor me vandaan te halen, omdat ik niet weet hoe ik naar het buitenland moet betalen, en geen creditcard heb., bah. Die zijn lid van een sort keurmerk, link staat ergens op hun site, en dat wijst naar nog een aantal die het beter doen, dan die geldwolven van gewone platenmaatschappijen.

    Hoe kom ik dan aan mijn muziek?
    Ik koop tweedehands, wand ik heb niet veel over voor muziek waar ik niets mee mag, een euro tot 2 voor een hele cd, is mij eigenlijk al te veel, maar er zijn namelijk wel artiesten die ik goed vind. zo als veel nummers van bzn.
    Heel soms koop ik muziekbij het kruitvat, dan heb je veel cd’s voor de prijs van slechts enkelen, bivoorbeeld 100 vor 45 euro, maar ja die gaan er ook niet echt goed mee om, dus dat doe ik alleen, als ik me zelf heel graag een kadeau wil doen, in combinatie, dat ze iets hebben dat ik al heel lang op mijn verlanglijstje heb staan. en dat is al heel langniet meer voor gekomen, om dat ik de laaste tijd eerder geld te kort kom dan over heb. Dordat allers duurder word, en van af de andere kant de koopkracht van de minima ok dor regelingen achteruit gaat, bah.
    Verder download ik vooral van Jamendo.com, en soms ook wel eens promosongs, van promonet of zulke sites.
    en ik krijg wel eens wat, niet vaak.
    U hebt me wel een paar sites op het idee gebracht, oa, die waar de artiesten verdienen uit de advertenties die tijdens de download zichtbaar worden, maar diet die het ook met firefox onder linux?

    dat zijn iedeen, die de armen ook een kans geven, wat all rights reserved beslist niet doet, daar om haat ik all rights reserved.

    geef mij maar creative commons, daar door heb ik al met een goed geweten een cdtje kunnen branden voor iemand, met muziek van Jamendo.com, alleen die was erg verbaast.

    reekje

  5. 5 Pieps:

    Sellaband is ondertussen op het randje van bankroet , en de Sellaband staff heeft al ongeveer 75% van de investeerders weggejaagd ; o.a. door het niet nakomen van hun eigen Terms & Conditions en het nalatig zijn in uitbetalingen .

  6. 6 Catharina:

    @Pieps:
    Oh ja, is dat zo? Heb je daar wat meer informatie over? Ben wel benieuwd.

  7. 7 Pieps:

    @ Catharina , ik denk dat het het makkelijkst is even een kijkje te nemen op het forum van http://www.sellaband.com . Verder heeft Sellaband enkel nog maar geld vor augustus en september on de server en de huur te betalen . De 3,5 millioen die P.T.V. er vorig jaar in heeft gepompt zijn verdampt . En CD’s die klaar liggen voor release worden achter elkaar uitgesteld .
    Tot nu toe heeft het management van Sellaband niet 1 belofte waar kunnen maken , en ze hebben van alles beloofd 😛 .
    Als je de statements van Sellaband hoort , en je ziet wat ze doen ; dan is het echt om je te bescheuren .

  8. 8 Catharina:

    @Pieps:
    Het forum lijkt op dit moment niet benaderbaar. Hopelijk is dat geen teken aan de wand :). We wachten het maar af.

  9. 9 zarlack:

    Hmm ik heb mijn bedenkingen

    Dit word gezien als revolutie maar in feite lopen bands vreselijk achter de feiten aan.
    Want in deze tijd kan bijna iedereen zonder problemen een eigen studio in elkaar sleutelen zonder daar al te veel geld in te hoeven investeren(praat uit eigen ervaring, met onze band brengen we onze 4de cd uit bij een platenmaatschapij)

    Een cd maken produceren is niet het probleem(dat hoeft bijna niets te kosten behalve tijd) , het is de cd aan de man brengen , distributie etc daar draait het om
    Kortom ik zie het echt als je geld weggooien

    cheers
    zar

  10. 10 Catharina:

    @Pieps: het heeft iets langer geduurd, maar je hebt gelijk gekregen: http://techdirt.com/articles/20100223/1231298272.shtml

  11. 11 pieps:

    tja 😛 … maar er is alweer een doorstart … ben benieuwd ; in ieder geval zijn de ergste malloten uit de staff gedumpt

  12. RSS RSS feed voor reakties op dit bericht.

Plaats een reaktie

Reaktie

Jij

 


Lees meer:

«
»


© Kletskous
Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.
(Op foto''s en andere non-tekstbestanden zit copyright van de respectievelijke eigenaars)