Terug van weggeweest

Terug van een weekje Kreta. De reis ernaar toe had ik in een spontane opwelling geboekt, zonder diepgravend onderzoek. Ik wist dat Kreta een eiland bij Griekenland was, maar daar hield het zo ongeveer mee op.

De reis – een vliegreis met appartement – was geboekt bij D-reizen. D-reizen had de reis vervolgens weer ingekocht bij  Marysol en later bleek dat Sunweb er ook nog iets mee te maken had.  Wat ik mij vooraf totaal niet had gerealiseerd was dat het om een nogal georganiseerde reis ging. Er ging een hostess mee in het vliegtuig en toen we aankwamen op Heraklion bleek er een bus geregeld te zijn naar het appartement in Chersonissos. Een bus vol Nederlanders..

Tot aan het eind van de eerste avond had ik nog maar twee Grieken ontmoet, waarvan er een Nederlands sprak en de ander in opleiding was. Janos en Giorgos. Janos en Giorgos werken in de bar bij het appartement. Giorgos is getrouwd met Sandra, een erg aardige Nederlandse en op het menu van de bar staan: het Nederlands ontbijt: twee gebakken eitjes met brood,  spek, verse jus en koffie, het ¨Grieks¨ ontbijt: een tosti met verse jus en koffie en verder  frikandellen, kroketten, patat en bitterballen.

Niet bepaald was ik mij voorstelde bij een vakantie in Griekenland, maar goed. Het appartement was voor ons perfect. Een woonkamer, slaapkamer, keuken en badkamer en twee balkons, waarvan een met uitzicht op zee. Chersonissos bleek ook verder een vrijwel volledig Nederlands – Engelse enclave en super toeristisch. De meeste bars en eetgelegenheden boden live de oefenwedstrijden van het Nederlands elftal op groot scherm en er is een snackbar met de poetische naam ¨Friet van Piet¨. Ons  geluk was dat er nog vrij weinig toeristen waren of zoals de eigenaresse van het beste restaurant in Chersonissos zei; ¨jullie zijn net op tijd, volgende week komen de hooligans¨.

Dat beste restaurant – Taverna Avli –  hadden we bij toeval gevonden.  De meeste eetgelegenheden in Chersonissos zijn volledig afgestemd op toeristen. Het menu bestaat meestal uit een combinatie van bitterballen, english of continental breakfast en souflaki. De proppers proberen je overal naar binnen te praten en op een of andere manier ben ik daar allergisch voor.

Toevallig had ik gezien dat er ergens een Indiaas restaurant was en dus besloten we  maar om daar eens een kijkje te gaan nemen. Gelukkig was dit restaurant dicht en bleek erachter, een authentiek Grieks restaurant verscholen te zitten. Giorgos en Janos bevestigden later dat we een van de beste plekken in Chersonissos hadden gevonden; daar waar ze aan het eind van het seizoen ook hun eigen vrouw mee naar toenemen.

Op Kreta zijn geen treinen, maar wel veel bussen. De bussen van het openbaar vervoer zijn modern – moderner dan hier in Nederland – en natuurlijk allemaal voorzien van airco. Het enige eigenaardige is dat ze niet altijd stoppen bij de bushalte. Als ze op de startplaats al vol zitten, stapt de kaartjesverkoper uit en rijden ze gewoon door, ook al zijn er onderweg plekken vrij gekomen. Daardoor kan het dus wel eens even duren voordat je in de bus zit. Vandaar dat we ook pas om 14.30 aankwamen bij Knossos wat rond deze tijd al om 15.00 uur dicht gaat (in het hoogseizoen om 19.00 uur).

De volgende dag dus maar een auto gehuurd. Een auto huren kon ook via Sunweb, net als het boeken van allerlei excursies. Maar na wat lokaal onderzoek bleek de auto via Sunweb ongeveer twee keer zo duur te zijn als direct via de lokale verhuurbedrijven, die daar in grote getale aanwezig zijn. Hetzelfde geldt waarschijnlijk voor de excursies.

Met de auto zijn we toen een paar dagen het eiland rondgereisd. Prachtige bergen, natuur, berggeiten, schapen, slangen en soms erg smalle en stijle berg- en kustweggetjes, die van asfalt overgingen in zandpaden. Vooral de zuidkust met plaatsjes als Mirtos en de vroegere hippie kolonie Matala was erg mooi. Vooral omdat het daar nog een stuk minder toeristisch is dan de noordoostkust.

Het verkeer lijkt op het eerste gezicht vrij chaotisch, vooral in Heraklion. Alles door elkaar, brommertjes, scooters, motors, bussen en auto´s maar het gaat allemaal erg gemoedelijk. Iedereen lost het wel met elkaar op en daardoor is het veel minder gestressed dan in Nederland.  De verkeersborden begrepen wij niet altijd, maar dat doen de eilanders zelf ook niet. Dubbel parkeren aan straten met een parkeerverbod is doodnormaal en op het platteland zijn veel verkeersborden kapot geschoten.  In de bergen was het rustig en toen we ergens kwamen bij een wegblokkade, stond er gewoon een mannetje die de blokkade voor ons aan de kant zette, zodat we weer door konden rijden.

Brommers mogen er nog lekker zonder helm rondrijden en de meesten deden dat ook. Verder zagen we veel halfafgebouwde gebouwen onder het motto van als we weer geld hebben, maken we het wel af. Vaak was de benedenverdieping wel bewoond, maar de bovenverdieping nog lang niet klaar. Niemand kennelijk, die zich daar druk over maakt.

Aan de zuidkust staan veel kassen, met tomatenplanten, komkommers e.d. De kassen staan schots en scheef op de rotsen of langs de kust. Ze zijn niet van glas maar van plastic. Van welstandscommissies of rooilijnen heeft op Kreta kennelijk nog nooit iemand gehoord.

Zwerfkatten en – honden zijn op Kreta heel normaal. Ze worden niet zoals hier gevangen door de katten- en hondenmeppers en opgepakt en daarna vermoord in het asiel als ze niet op tijd worden afgehaald. De meesten waren in redelijk tot goede conditie. Sommige niet en die overleven het misschien ook niet.

In vergelijking met het overgereguleerde Nederland is Kreta een verademing en wij hebben er een prima vakantie gehad Met speciale dank aan Sandra, Jorgos en Janos van Tina Maria Zanik.

Tip: Deze reis is o.a. te boeken via Sunweb.

3 juni 2008     Persoonlijk     Trackback-URL     reageer

5 reakties

1. 1 Vincent:

*jaloers* Lijkt me erg leuk daar op vakantie te gaan 🙂 (Wonen is weer een ander verhaal 😉 )

2. 1 Werner:

Toevallig hoorde ik onlangs dat ook in Spanje de bouw van huizen niet wordt voltooid, maar dat ze vervolgens wel in gebruik worden genomen. De reden hiervoor is dat je daar pas belasting over een huis hoeft te betalen als het klaar is.

3. 1 Catharina:

@Vincent: hmmmm, ik zou er best willen wonen als dat zou kunnen. Mooi weer, lange zomers, minder regels en betutteling en toch in Europa. Alleen nog even Grieks leren 🙂
    @ Werner; tsja dat zou natuurlijk ook kunnen, dat het zoiets is. Wel interessant in ieder geval.

4. 1 jannie:

Hoi Catharina en Thierry,

Leuk dat jullie een fijne vakantie hebben gehad.
    Cefalonia was minder toeristisch, maar ook daar berggeiten, zwerfhonden en onafgebouwde huizen; lekker rommelig. Ik heb mijn binnenplaatsje, je zou het met een groot woord patio kunnen noemen, een kleurtje gegeven, was opeens geïnspireerd 😉

groetjes,
    Jannie

5. 1 reekje:

Heel fijn dat jullie een fijne vacantie hebben gehad.

groetjes van reekje

6. RSS RSS feed voor reakties op dit bericht.